2 А л/с 17.11.20
2 А л/с 17.11.20
Опорний конспект лекції на тему:
«Основи адміністративного права»
Державне
управління являє собою предмет адміністративного права, яке регулює суспільні
відносини, що складаються головним чином в сфері діяльності органів державної
виконавчої влади.
До органів державної виконавчої влади відносяться:
-
Кабінет
міністрів України;
-
Державні
комітети, відомства, їх органи на місцях, виконавчі комітети місцевих рад.
Очолює державну виконавчу владу Президент України.
Апарат державного управління практично вирішує всі питання:
-
в
народному господарстві (промисловості, транспорті, торгівлі, ЖКГ);
-
в
соціально-культурній сфері (охорона здоров’я, освіта, соціальний
захист);
-
в
адміністративно-політичній сфері (охорона суспільного порядку, суспільної безпеки,
державної безпеки, оборони країни, юстиції).
Державне управління характеризується слідуючими ознаками:
-
носить
загальнодержавний характер;
-
виконавча
діяльність підзаконна;
-
діяльність
по управлінню відбувається кожного дня і безперервно.
Державне управління
носить:
- Виконавчий характер – виконує постанови виконавчої влади;
- Розпорядчий характер – сама може давати розпорядження.
Основною формою державного управління є:
- Видання правових документів (актів)
управління (усних,письмових);
- Складання актів, протоколів;
- Затримання за правопорушення.
Залежно від форм державного управління використовуються методи загальні
та спеціальні.
Загальні методи:
А) примус – попереджувальні заходи адміністративного припинення,
примусове лікування, безпосередній фізичний вплив, адміністративне стягнення;
Б) переконання – виховання, заохочення, роз’яснення,
агітація, критика, показ кращих
прикладів.
Т. ч. державне управління в Україні – це підзаконна, юридично владна
виконавчо-розпорядча діяльність спеціально створеного апарату для практичного
здійснення задач і функцій держави в економічному, соціально-культурному та
адміністративно-політичному житті.
Організація державного управління освітою.
Державне управління освітою здійснюється згідно Закону України про освіту
від 23.05.1991 р.
Президент.
Кабінет міністрів.
Міністерство освіти.
Учбово-виховні заклади.
На місцях керівництво учбово-виховними закладами здійснює місцева влада та
створені при ній області, районні та міські відділи народної освіти.
Т. ч. Адміністративне право – це
галузь права, що регулює суспільні відносини в сфері державного управління.
Норми адміністративного права визначають порядок організації та
діяльності апарату управління, права та обов’язки посадових осіб та
громадян.
В Україні адміністративне право регламентує діяльність державних органів по
управлінню галузями господарства, охорони суспільного порядку, прав та законних
інтересів громадян.
Суб’єкти адміністративно-правових відносин:
- Одна сторона:
орган державної виконавчої влади
або його представник, котрий має
владні повноваження
- Друга сторона:
1) орган державної виконавчої влади
2) підприємства, заклади, організації, відомства, об’єднання
громадян, громадяни
Адміністративне
правопорушення (проступок) – протиправна, винна (зумисна або необережна) дія чи бездіяльність, які
посягають на державний і громадський порядок, державну і колективну власність,
права і свободи громадян, установлений порядок управління і за які
законодавством передбачено адміністративну відповідальність.
Адміністративне правопорушення відрізняється:
А) від злочину за ступенем суспільної небезпеки діяння;
Б) від дисциплінарного проступку, який пов’язаний з трудовою чи службовою
дисципліною робітників чи службовців (до прохідної – адміністративний, за прохідною
– дисциплінарний).
Ознаки адміністративного
правопорушення:
-
протиправність;
-
провина;
-
суспільна
шкода;
-
адмінкарність.
Склад адміністративного проступку:
-
об’єкт проступку;
-
суб’єкт (особа з 16 років);
-
суб’єктивна
сторона (вина, мета, мотиви здійснення);
-
об’єктивна
сторона (місце, час, спосіб і обстановка, що стосуються проступку, самі дії чи
бездіяльність).
Адміністративна відповідальність:
-
попередження
– офіційний осуд порушника (письмово чи інакше);
-
штраф;
-
оплатне
вилучення предмету;
-
конфіскація
(примусове, безплатне перетворення майна в державну власність);
-
позбавлення
спец. прав;
-
виправні
роботи строком до 2-х місяців з утриманням 20% заробітку у прибуток державі
(застосовується лише у судовому порядку);
-
адм.
арешт до 15 діб (призначається у судовому порядку). Не використовується цей вид
покарання до вагітних жінок, які мають дітей віком до 12 років, до
неповнолітніх, інвалідів І та ІІ гр..
Порядок
притягнення до адмін. відповідальності заснований на принципах:
-
своєчасного,
всебічного, повного і об’єктивного з’ясування обставин справи;
-
доказу
проступку і вини;
-
законності;
-
рівності
громадян;
-
відкритого
розгляду справи;
-
забезпечення
прав та захисту.
Складається
протокол затримання до 3 годин (або без протоколу).
Допустимий
особистий обшук і огляд речей.
Адмін. стягнення
може бути накладено не пізніше 2-х місяців від дня скоєння правопорушення.
Справи розглядають:
-
посадові
особи (нар. суддя, державтоінспектор, ревізор, начальник, уповноважені
райвійськкому, головний санітарний лікар, правовий інспектор праці);
-
колегіальні
органи (адмін. комісія, комісія у справах неповнолітніх, виконкоми селищних і
сільських Рад та ін..).
Постанова по
розгляду справи може бути оскаржена в 10-ти денний строк від дня винесення або
опротестування прокурором.
Оскарженню не
підлягають постанови судді, але їх може опротестувати прокурор.
Щодо кінцевої
мети, то і примус і переконання за адміністративне правопорушення мають як
виховну так і застерігаючи мету.
Література: Братанюк Л. Є. «Основи права і законодавства в охороні
здоров’я”.
Комментарии
Отправить комментарий