Викладач: Власенко Людмила Михайлівна Предмет: Основи філософських знань Група: 3 А л/с Дата: 27.11.2020 Опорний конспект лекції Тема: Філософське пізнання. Специфіка медичного пізнання

 ВикладачВласенко Людмила Михайлівна

ПредметОснови філософських знань

Група:  3 А л/с

Дата: 27.11.2020

 

Опорний конспект лекції

Тема: Філософське пізнання. Специфіка медичного пізнання

 

Ключові поняття та терміни: гносеологія, об’єкт пізнання, суб’єкт пізнання, істина, логіка, творчість, інтуїція, практика, знання, мудрість.

 

ПЛАН

  1. Поняття «гносеології». Проблеми пізнання в філософії, його рівні, форми пізнання.
  2. Логіка та інтуїція. Пізнання та творчість, знання.
  3. Проблеми істини. Практика як критерій істини. Знання і мудрість.
  4. Специфіка медичного пізнання (самостійна робота).

 

  1. Проблеми пізнання досліджує наука під назвою гносеологія – це розділ філософії, що вивчає природу пізнання, закономірності пізнавальної діяльності людини, її пізнавальні можливості та здібності, передумови, засоби та форми пізнання, а також відношення знання до дійсності, закони його функціонування та умови й критерії його істинності.

   Пізнання – це процес цілеспрямованого активного відображення дійсності в свідомості людини, зумовлений суспільно-історичною практикою людства.

   Суб’єкт пізнання – це людина як висхідний пункт життєвої та пізнавальної діяльності (здобуває знання).

   Об’єкт пізнання – це фрагмент (частина) будь-якої реальності (природної, соціальної, суб’єктивної, розумової, душевної) який не збігається з інтелектом, що пізнає, та на який спрямована пізнавальна активність.

   Види пізнання:

-         життєво-досвідне (людська життєдіяльність);

-         мистецьке (прояви уяви, фантазії);

-         наукове (знання);

-         релігійно-містичне (божественне об’явлення);

-         екстрасенсорне (екстрасенси, незвичайні джерела).

        Рівні пізнання та його форми:

  1. Чуттєвий: властивості та ознаки речей ( відчуття, сприйняття, уявлення).
  2. Раціонально-логічний: зв’язки, функції, відношення речей (поняття, судження, умовиводи).
  3. Синтезувальний: абстрактне мислення (експеримент, досвід, практика).

 

  1. Логіка – наука про закони, форми та прийоми мислення, які забезпечують досягнення об’єктивної істини в процесі міркування і пізнання. Виділяють діалектичну логіку і формальну логіку.

   Діалектична логіка – досліджує змістовий аспект людського мислення, особливості прояву в ньому діалектичної, форми буття та ступені розвитку людського пізнання.

   Формальна логіка – досліджує структурні аспекти людського мислення і наукового знання, абстрагуючись від їхнього змісту і розвитку (поняття, судження, умовиводи, теорія).

   Інтуїція – це спосіб осягнення істини через безпосереднє чуттєве споглядання чи умогляд на відміну від опосередкованого, дискурсивного характеру логічного мислення.

   Форми інтуїції:

-         чуттєва (протистояння розсудку і мисленню);

-         інтелектуальна (найвища форма пізнання).

Творчість – це продуктивна людська діяльність. Здатна породжувати якісно нові матеріальні і духовні цінності суспільного значення. Виявляється у різних галузях суспільства, практики, науки, техніки, літератури і мистецтві. Творчі здібності являють собою концентрацію духовних сил людини, її емоції, почуття, уяви, фантазії інтелекту, професійної кваліфікації.

   Творчість поділяють на: індивідуальну, колективну, народну.

   Знання – це форма духовного засвоєння результатів пізнання, процесу відображення дійсності, що характеризується усвідомленістю їх стихійності.

Характеристика знання:

-         очевидне – повне спів падання ментальних засобів які входять в людське сприйняття та розуміння;

-         вірогідне – оцінка знань на міру їх виправданості;

-         достовірні – це наявність у знаннях істинності;

-         правильні – це знання, що відповідають установленим нормам.

   Заблудження – це не навмисне, а мимовільне, не виправдане відношення до якогось знання. Знання має різні форми свого якісного наближення до істини.

  1. Істина – це правильно засвоєне на практиці і підтверджене практикою відбиття об’єктивної дійсності в людській свідомості.

Основні концепції істини:

-         відповідність знань та уявлень дійсності;

-         конвенціальна;

-         прагматична;

-         регулятивна.

Об’єктивна істина – це зміст людських знань, який не залежить ні від людини, ні від людства.

Відносна істина – це не повне, не точне знання про предмет.

Абсолютна істина:

   А) зміст об’єктивної істини зберігається доки триває пізнання ;

   Б) повне, вичерпане, але неосяжне знання про весь світ.

Конкретна істина – знання про конкретний предмет в конкретних обставинах.

Практика – це вся матеріальна, предметно-чуттєва діяльність людей, спрямована на перетворення природи і суспільних відносин.

Структура практики:

  1. праця, матеріально-виробнича діяльність;
  2. наукові експерименти.

Функції практики:

-         практика служить основою пізнання, його метою і ціллю;

-         реалізація здобутих знань;

-         практика є об’єктивний критерій істини. Так людина досягає мудрості.

   Мудрість – осмислення дійсності і розв’язання практичних питань на основі поєднання досвіду і розуму. Мудрість – різновид практично-орієнтованої свідомості.

 

 

ВИСНОВОК

Пізнавальна проблематика є органічним складником будь-яких філософських досліджень. Пізнання постає різноманітним, виявляючи себе в різних видах, але разом усі вони дають побачити, що до пізнавальної діяльності залучені всі сили та здібності людин (почуття, емоції, розум, інтуїція та ін..)

   Пізнання – багаторівневий процес побудови знань. Але вирішальну роль у ньому відіграє розумова активність людини, практика.

   Істина постає у вигляді процесу, у якому людина, використовує складники знання та пізнання, створює виправдані засоби своєї життєдіяльності. Знання – це різні форми наближення до істини. Істина – необхідна умова наукового, творчого підходу до вивчення навколишнього світу. Мудрість – як досвідченість, характеризується етичною духовністю, причетністю до вищих життєвих цінностей.

 

 

Література:

Петрушенко В.Л. «Основи філософських знань» розділ ІХ, стор. 167-178

Воронюк О.Л. «Філософія» стор. 116-131

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Власенко Л.М. Основи філософських знань 3 Б Л/С 17.11.2021р. Тема 11. Основні категорії діалектики і проблеми детермінізму,цілісності структурності в медицині.

Власенко Л.М. Основи філософських знань. 3 Б л/с 10.12.2020

Предмет: «Основи права» Група: 1А л/c Дата: 22.10.2020 Семінар №3 Тема: Основи цивільного права.